tisdag 18 mars 2008

hårdrocksgymnasiet i falun

dag ett

jag har just kommit hem från en omskakande studieresa på hårdrocksgymnasiet "tungmetallen" i falun. jag har varit där i tre dagar, jag var inhyst hos familjen "van der leem" som var hyggliga nog att bjuda mig både på frukost, middag, nattmacka samt en säng av mycket fint orsaträ. familjens son jocke, som jag var för där att träffa, bär smeknamnet "leather jocke" och spelar i black metal-bandet "ond bråd död" tillsammans med sina kompisar "svinet", "reaper" och "matze".

"leather jocke" gav mig en inblick i livet som hårdrockare. i flera dagar har jag studerat hårdrockarna, hur dom lever, vad dom äter, allting som man behöver veta har jag tagit reda på. en exkursion i hårdrock kanske man skulle kunna säga. jag har fått höra metalriff tills mina öron blött, jag har fått höra unga mäns hårdrockslyrik, jag har fått höra brådmogna, pubertala skrik över mattor av distorsion och smattrande dubbelkaggar, jag har fått höra immortallåtar framförda på fiol och såg av två norska unga män i 15-årsåldern.

mitt studiebesök börjar under en ensembletimme där jag får höra bandet "holy diva" repetera sin senaste låt "blood of the dying goat". sångaren conny skriker ut sin frustration över kristendomen i dagens konsumtionssamhälle i form av dessa ord "christianity must die, it must die because satan has to win, you are the blood of the dying goat, you buy candy and pay with the blood of christ, now it's time for me to tell you: you must die!"

ord och inga visor kan man tycka, men hårdrockarna tycker inte att det dom håller på med är särskilt aggressivt eller hårt, dom tycker snarare att det är världen "som är lite mesig och bögig". jimmy båt, 18 år, tycker att världen är alldeles för komformistisk och att alla människor härmar varandra. "det finns inget eget uttryck nuförtiden, alla är kloner, som i terminator II!" säger jimmy. jimmys kompis fatzer lantz, 17, håller med "jag håller med helt och hållet, folk är som kopior av varandra nuförtiden, och ingen vågar sätta sig emot kristendomen och så, alla bara åh gud vad bra du är, åh gud! det är så töntigt, nästan vidrigt." efraim matsson, sångare i "holy diva" fyller i "ja och blod då, varför gillar inte folk blod? är det något fel med blod? folk verkar nästan rädda för det nuförtiden, glöm inte att man duschade i getblod på 1920-talet."

min dag fortsätter i en replokal under en kyrka där blackmetalbandet "unholy child of wrath" spelar. killarna i bandet är sminkade i svart i hela ansiktet. sångaren "rakro sygnyver" säger: "jag vill att folk ska tycka att vi låter som när kedjor krossar glasfönster". trummisen "aska" håller med och säger "ja, precis så, och som stank av kött ska det låta." jag förstår inte alls, men nickar medhållande för att slippa stryk.

i nästa inlägg kommer jag att ge en rapport om dag två i falun.

Inga kommentarer: