fredag 28 september 2007

throw some d's

liselotte är "nyfiken". det börjar med att hon är sju år gammal och tycker att granngubben verkar vara spännande, så hon följer efter honom till hans arbetsplats. utan att han vet om det så klart. hon följer efter honom när han går på dom nerpissade trottoarerna i malmö centrum. hon håller sig långt bakom honom så att han inte ska se. hon luktar i luften för att känna om han har någon after shave på sig och isåfall vilket märke det skulle kunna vara. gubben kastar ett äppelskrutt i en papperskorg. liselotte tar upp det och slickar på det. när gubben kommer till sin arbetsplats gömmer sig liselotte bakom ingången och medan han röker en cigarett sittandes på en lastpall, smiter hon in på kontoret där gubben jobbar. hon sätter sig på toaletten och kissar lite. sedan går hon därifrån.

när granngubben kommer hem från jobbet har liselotte varit i hans hem hela dagen. hon har tittat lite på inredningen och hur saker och ting ser ut i hemmet och hon har inte alls gillat vad hon sett. liselotte har därför möblerat om hela gubbens hus. i blod har hon skrivit "varsågod" på väggen.

när liselotte växer upp slår internet igenom med full genomslagskraft. liselotte hittar nu flera nya vägar att förfölja människor på. hon googlar människors namn hela dagarna, letar upp deras telefonnummer på hitta och hon ringer till folk och "flåsar" via ip-telefoni. när hon chattar kallar hon sig för "blodet ska flyta"

gränsen nås på våning fem i ett höghus i skövde år 2003 när liselotte gömmer sig i en garderob hemma hos ett par som är både blinda och döva. liselotte känner sig osynlig och cyklar hem. "vad fan håller jag på med egentligen", skriver hon i sin stalkerblogg på aftonbladet.se.

jag träffar liselotte på ett kafé i norrköping i september 2007. hon ser smutsig men snäll ut. hon har en stor stickad tröja på sig och hennes röda hår är lockigt och ser ut att aldrig ha tvättats. hon dricker thé med honung och hennes kläder luktar svin.

- stalker?

- ja, jag är en stalker asså

- ok, hur menar du då?

- nämen det är vissa jag blir knäpp och besatt av
alltså det är nog väldigt jobbigt för dem, men jag kan
inte hejda mig själv då. mitt rationella tänkande stängs
av liksom. det är jobbigt för mig med. det har hänt med
2 pers riktigt ordentligt och har pågått länge, andra bara
några veckor.

- men vadå, du googlar folks namn och kollar upp dom på myspace?

- ah googla är ju inte så farligt. jag har åkt fram och tillbaka över hela europa
för en man, dök upp överallt. skitjobbig var jag nog.

- ja det låter ju lite sådär, hade du någon sorts relation till den här mannen?

- nej jag hade sett honom i en skolkatalog bara

Inga kommentarer: