onsdag 12 september 2007

you said you was high class

vissa dagar vill man bara gå och gräva ett skitstort svart hål i marken och sen kasta sig ner där i det där jävla hålet och sen be någon kasta jord över hela skiten. vissa dagar vill man prova att äta cigaretter för att se vad som händer, se om det är gott eller om det kanske är farligt, man bryr sig liksom inte. alls. idag var en sån dag. en riktig jävla skitdag som kan dra åt helvete. det började när jag vaknade och fortsatte fram till typ nu, när jag började skriva det här, för så fort jag får utlopp för att jag är arg/ledsen/uttråkad/rastlös/whatever så blir allt bra igen. idag var en sån dag när man vill äta ett kilo surströmming bara för att jävlas med sin omgivning, hälla lite surströmmingsspad i någons jackficka. kanske dricka lite läsk, spilla skiten med flit över hela tunnelbanevagnen, kolla argt på någon helt utan anledning, vara helt "crazy", typ glömma att källsortera, ta en plastpåse i mataffären utan att betala för den, oj, typ sova middag, klaga lite på det "kalla svenska sättet" osv. eller kanske bara supa ner sig totalt och toppa det hela med lite crack, som robert downey jr skulle gjort. en sån dag var det idag.

det var också en sån dag där jag satt på stockholms stadsbibliotek och studerade människors beteenden. vilka svin dom är, människor. dom petar sig i näsan hela tiden, leker med sina pennor som att dom vore sju år gamla och precis ska bli hämtade på fritids. näe, människors beteenden vill jag inte ha något att göra med om det ska vara på det här sättet. dom sitter på stadsbiblioteket och studerar, dom vill bli smarta, dom har gett sig fan på det, dom kommer säkert bli det också, men stämningen där inne, det är inte alls som när jag var liten och ett bibliotek var det bästa jag visste och jag kunde sitta och läsa alfons åberg utan att bli störd av en massa sura studentikosa typer, det var mysigt, men nu, näe nu!

man skulle kunna illustrera stämningen där inne med en bild på hitler, en stor bild där han har mustasch och är äcklig och säger hej hej. inte för att han har något med läsning eller bildning att göra, men han var ju uppenbarligen en jävligt osoft karaktär och osoft är just ordet som är synonymt med stadsbiblioteket också, fast det är ju snarare ett bibliotek än en karaktär så klart. jag vill ha det där mysiga biblioteket som i hagsätra centrum när jag var liten och i gävle när jag var ännu mindre, en skön och självklart tystnad med lite viskningar längs väggarna, ingen tryckt stämning där man väser åt varandra och stirrar lite argt, har öronproppar och sitter och pluggar frenetiskt. plugga hemma om det är så jävla jobbigt! tänker jag. så låt er inte luras av den där arkitekturen och av dom där "härliga studenterna", det är en hemsk tillställning som sker varje dag och ingen gör något åt det. om jag fick bestämma skulle jag införa mer soffor, studentstopp(!), mer barnavdelning, typ ett bollhav? skippa den obehagliga stämningen och slutligen be alla snorpetande gubbar och pennlekande sura studenter att gå sin väg och aldrig mer komma tillbaka.

p.s.

*lyssnar på burzum*
*känner att det passar dagens inlägg att poängtera det*
*ler*
*=)*

d.s

1 kommentar:

Anonym sa...

word. älskade bibliotek när jag var liten. speciellt lukten. men stadsbiblioteket? nä, förutom att det ju faktiskt är en jävligt grym byggnad. men mer bollhav, helt klart!