lördag 21 juli 2007

and will you tell all your friends you've got your gun to my head this all was only wishful thinking

min mormor hette maj. hon fyllde år i maj också. jag minns att hon var hemma hos mina föräldrar och hälsade på för typ tre år sedan när jag och louise precis hade blivit ihop. det var sommar och juni och hon satt mycket på balkongen med min mamma, i klänning och pratade och tittade på utsikten över alla träden. min mormors attityd var den bästa i hela världen, hon gjorde sig aldrig till för någon, inget bullshit bara tack och hej om någon var otrevlig. när jag var jätteliten och jävlades med min lillasyster och typ band fast hennes ben i stolar blev min mormor jättearg på mig och jag blev helt ställd för jag var så van vid att alla gamla människor var snälla och bjöd på godis jämt det gjorde mormor självklart också, men inte den här gången när jag hade bestämt att jag skulle leka pirat och band fast min syrra i en stol så att hon inte kunde komma loss. min mormor sa att jag skulle ta bort syrran från stolen men jag ville inte, hon var ju min fånge, att hon inte hajar tänkte jag väl, också sa jag det: "jag önskar att du gick på kryckor!" det sa jag till mormor när jag var typ 10 år eller något, riktigt osoft sak att säga, men som tur är förlät min mormor mig och sen blev det den saken vi skrattade åt typ varje gång vi sågs. när jag var liten hängde jag hämt hemma hos min mormor. i gävle, i en förort, där fanns det en skog precis utanför min mormors altan, jag tyckte det var en sjukt stor skog, jag sprang alltid runt där och lekte cowboy eller vad man nu gör när man är liten. jag träffade en finsk grabb kommer jag ihåg, jag minns inte vad han heter, men han var schysst och vi lekte väl robotar eller tjuv och polis, men jag minns att han en gång ville att vi skulle gå in i skogen och mäta vem som hade störst och då kommer jag ihåg att jag tänkte att den där killen inte skulle vara min kompis mer så jag hängde aldrig mer med den där finnen. gävledialekten var rolig och jag skrattade när jag hörde folk skrika saker i stil med "öllö! du lää ju dra ner på stan sen öllö!". "nere på stan" fanns videobutiken. det var min favorithållplats. jag och min morbror brukade gå dit och hyra filmer, han valde en action som han och dom vuxna såg och jag valde en barnfilm, sen när jag blev äldre fick jag välja action, det var mycket film. min morbror fredrik, min största idol när jag var liten var värsta filmkillen och hade typ seriöst 5000 vhs-filmer typ och jag minns när dom kollade på fredagen den 13:e och jag var liten och inte fick kolla, jag hade täcket över huvudet och lovade, inte titta, men jag gjorde det självklart ändå och det var den där äckliga när jason går loss på skolungdomar på ett läger och dödar alla på toaletten, jag drömde mardrömmar och såg den där masken i skogsdungar flera veckor efter. min morbror hade typ tusen datorspel och en amiga 500 också som jag fick spela på om jag frågade först, det var grejer, jag fattade ingenting men spelade ninjaspel som jag aldrig gjort något annat i hela mitt liv. vi sov i deras vardagsrum, jag, syrran, mamma och pappa, på madrasser, jag tyckte det var det mysigaste i hela världen. jag minns min mormors kycklinggryta med mycket grädde i, min morbror som hade PÖLSA som favoriträtt, min morbrors ramboaffisch, cheese doodles och läsk, mormors dansbandskassetter i köket, astmainhalatorer i köksskåpet, man gick till hemköp och köpte geléhallon, gick omvägar för att inte möta dom kaxiga farliga förortsgängen som alltid kollade snett på mig, gå till stan på några minuter, hänga i den där leksaksaffären som var min favorit, den på nedervåningen i det där stora huset, där dom hade asmycket rymdlego, åka skateboard, försöka åka i den stora rampen men ramla hela tiden och sen gå hem med sår på händerna, inte kunna sova på natten för att jag ska köpa etnies på g-spot dagen efter, somna och drömma om filmer med chevy chase, danny glover och arnold schwarzenegger.

nu ska jag sova och imorgon åker jag till falun, det ska bli spännande.

p.s. idag på slussens tunnelbanestation glodde du den där brunetten skitmycket på mig. du hade en kompis som skrattade lite också, så där som man gör när man tycker någon är snygg. om du läser det här, jag tycker du är snygg med. d.s

play

1. a-trak
2. texas is the reason
3. kavinsky

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag sitter och läser din blogg och lyssnar på liveinspelning med brucan är det är fan en grym känsla.

haha, tbs-citat och varfan var du i fredags!

Anonym sa...

vad fan, du raggar på brunetter via din blogg? HERREGUD!

jävla beigt att banga kentafestivalen för att spela in med ditt bögiga band. :P